Branża hazardowa bardzo często wiąże się z wieloma obostrzeniami w przypadku reklamy i promocji usług. Nieprzestrzeganie ich w wielu przypadkach może skończyć się pociągnięciem do odpowiedzialności karnej lub nałożeniem grzywny. Dzieje się tak, ponieważ funkcjonowanie rynku bukmacherskiego i hazardowego w Polsce reguluje „ustawa z dnia 19 listopada 2009 r” a także jej nowelizacja z 15 grudnia 2016 r.

Reklama i promocja wedle polskiej ustawy o grach hazardowych

Mówiąc o branży hazardowej, warto wpierw zwrócić uwagę na to czym są działania reklamowe i działania promocyjne w świetle polskiego prawa. Według ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych reklama to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych, opakowań i innych nazw i symboli graficznych, które wykorzystują podobieństwa lub są tożsame z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów, gier na automatach oraz punktami (takimi jak kasyna) umożliwiającymi granie w nie i obstawianie zakładów. (art. .29 ust. 6 u.g.h.)

Pod zakazem promocji natomiast, kryją się wszelkie próby zachęcania do udziału w grach o charakterze hazardowym, w tym publiczne prezentacje takich gier, przekonywanie o ich zaletach, czy też zachęcanie do wstępu do kasyn i punktów, gdzie przyjmowane są zakłady wzajemne. Zabronione są też wszelkie czynności związane z rozdawaniem żetonów, rekwizytów i dowodów uczestnictwa w tych grach. (art. .29 ust. 7 u.g.h.). Warto dodatkowo zapoznać się z pełną wersją znowelizowanej ustawy, która weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku. Przeczytać ją można na stronie głównej Sejmu. 

Jak widać, pierwotna ustawa, choć przeszła nowelizacje, dalej jasno określa zasady i reguły, które obowiązują wszystkich przyszłych, jak i obecnych właścicieli prowadzących działalność o charakterze hazardowym. Nowe przepisy, mimo iż wprowadziły niewielkie ułatwienia dotyczące bukmacherów prowadzących zakłady wzajemne (pod warunkiem posiadania przez nich zezwolenia i odprowadzania podatków), o tyle dla właścicieli kasyn naziemych i internetowych w kwestii reklamy niestety wiele nie zmieniły. 

Nowelizacja ustawy – co się zmieniło w kwestii kasyn? 

Nowa ustawa weszła w życie 1 kwietnia 2017 r., wprowadzając wiele modyfikacji, m.in. w kwestii funkcjonowania nielegalnych kasyn internetowych, także tych zagranicznych, co poskutkowało wycofaniem swoich działalności przez większość z nich. Chcąc zahamować bezprawną działalność promocyjną mająca na celu przyciągnięcie klientów, państwo polskie nałożyło na branżę hazardową monopol, a także stworzyło rejestr domen zakazanych. W myśl nowelizacji umowy, wszyscy właściciele stron internetowych oferujący swoje usługi bez pozwolenia są pociągani do odpowiedzialności karnej i wpisywani do wyżej wymienionego rejestru, a także pozbawieni dostępu do witryny internetowej. Lista stron jest jawna i prowadzi ją Ministerstwo Finansów. Co więcej, podmioty ubiegające się o otwarcie kasyna online w Polsce (o ile spełniają wymogi ustawowe), muszą wziąć udział w przetargu organizowanym przez państwo. Na chwilę obecną jedynym właścicielem legalnego kasyna w Polsce jest spółka kontrolowana przez Ministerstwo Finansów, czyli Totalizator Sportowy – właściciela znanej gry  „Lotto”. 

W przypadku kasyn naziemych sytuacja wygląda nieco inaczej. Działają one legalnie i mogą oferować, m.in. gry karciane, w kości, na automatach czy ruletkę pod warunkiem, że właściciel posiada koncesje na prowadzenie działalności uzyskaną bezpośrednio od Ministra Finansów. Nie byłoby to jeszcze takim problemem, gdyby nie fakt, że liczba kasyn w Polsce jest ograniczona. Na dzień dzisiejszy, prawo dopuszcza otwarcie jednej placówki na każde 250 000 mieszkańców. Zgodnie z ustawą licencja jest przyznawana na 6 lat. 

Publiczna reklama kasyna a ograniczenia w polskim prawie

Publiczne rozpowszechnianie reklam wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Z uwagi na to, że są one skierowane do szerokiego grona odbiorców, często poprzez kanały medialne takie jak prasa, radio, telewizja, czy też ogólnodostępne portale internetowe, publikowanie treści związanych z hazardem może być niebezpieczne i prowadzić do uzależnień a w niektórych przypadkach również do bankructwa. Nic dziwnego więc, że ustawodawca, mając na uwadze bezpieczeństwo uczestników, wprowadził ograniczenia w tym temacie. 

Polskie prawo zabrania reklamowania kasyna zarówno w przestrzeni publicznej, jak i środowisku internetowym, ponieważ każda próba poinformowania lub zachęcenia konsumenta o możliwości wzięcia udziału w grach o charakterze hazardowym jest traktowana jako forma reklamy. Mowa tutaj o zakazie umieszczania wszelkiego rodzaju linków, nazw domen, opinii promujących kasyno na forach, portalach opiniotwórczych czy serwisach społecznościowych. Zabronione jest też promowanie wszelkiej aktywności związanej z hazardem na blogach. 

Pomimo że możliwości są mocno ograniczone, istnieją dozwolone sposoby, które pozwalają na promocję tego biznesu. W przypadku kasyna naziemnego właściciel może umieścić logo lub nazwę firmy na zewnętrznej stronie swojego budynku, oraz wewnątrz niego. Kasyna online natomiast, swoją działalność promocyjną ograniczyć powinny do zamieszczenia reklam wyłącznie na własnej platformie internetowej, gdzie można natrafić tez na różne promocje i bonusy w postaci darmowych spinów, cashbacków, bonusów reloadKażda próba wyjścia poza dozwolony obszar wiąże się z odpowiedzialnością karną. 

Dozwolone działania marketingowe – jak się reklamować? 

Nowelizacja ustawy dopuszcza działania marketingowe jedynie w przypadku, gdy właścicielowi zostało udzielone zezwolenie. Jednakże nawet wtedy istnieje szereg warunków, które powinny zostać spełnione, aby reklama była dopuszczona. Po pierwsze nie może być ona skierowana do osób nieletnich ani wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością fizyczną, sukcesem zawodowym, finansowym czy łatwą wygraną. Dodatkowo ustawa zabrania umieszczania w niej elementów zachęcających do podwyższania stawek i łączenia hazardu z działaniem uspokajającym, czy relaksującym. Nie może być ona również transmitowana w telewizji ani radiu w godzinach od 6 do 22. Jedynym odstępstwem od tej reguły są transmisje imprez i wydarzeń sportowych, których sponsorem jest bukmacher. Bardzo ważne jest też, aby reklama zawierała komunikat o konsekwencji brania udziału w grach o charakterze hazardowym, ryzyku związanym z taką grą, oraz posiadanym pozwoleniu na prowadzenie działalności. 

Wszelkie inne czynności związane ze złamaniem zakazu promocji i reklamy, takie jak przekazywanie informacji związanych ze sponsorowaniem przez podmiot prowadzący działalność hazardową, zlecanie lub zamieszczanie reklamy niezgodnie z obowiązującą ustawą, są regulowane na mocy ustawy o grach hazardowych w polskim prawie. Jak wyglądają takie kary? Można powiedzieć krótko, że są bardzo wysokie. Warto zauważyć, że osobami narażonymi na nie są nie tylko firmy z branży hazardowej, ale także podmioty, które reklamę dla nich wykonują. Oczywiście, konsekwencje są adekwatne do popełnionego czynu, jednakże z uwagi na wysokość kar, przed zamieszczeniem jakiejkolwiek treści związanej z tematyką hazardu np. na blogu, warto zastanowić się kilka razy, czy nie zawiera ona żadnych treści promujących ten rodzaj działalności.